Вот почему Dacia Sandero такая дешевая
Стоит сразу упомянуть, что Sandero от Renault, который продается в России — совсем не та машина, которую вы можете купить в Европе с шильдиком Dacia. Поэтому все, что будет сказано ниже, касается именно европейской Dacia Sandero, которой заинтересовались наши британские коллеги с целью разобраться, почему автомобиль получился таким бюджетным.
Новый Dacia Sandero невероятно дешев по сравнению с другими супермини. Так что неизбежно возникает вопрос — почему? У Dacia что-то идет не так? Конкуренты вынуждают максимально удешевляться? Или у Sandero есть недопустимые пробелы в характеристиках или безнадежно устаревшая инженерия?
Как оказалось, ничего из вышеперечисленного. Мы спросили руководителя программы Мишеля Бенусана, как им это удалось. И зачем.
«Людям нужен привлекательный бюджетный автомобиль, функциональный и простой. Они хотят, чтобы он был современным и безопасным, и соответствовал всем нормам. С пятилетней гарантией ». Первое, что он упоминает, объясняя простоту, — это то, что автомобиль лишен функционала мобильности. Нет онлайн навигации или приложений для путешествий. Только кнопка экстренного вызова спасателей, которая теперь нужна всем европейским автомобилям (привет критикам ЭРА-Глонасс).
Но просто выбросить оборудование не значит сильно уменьшить цену. Экономия денег заложена в автомобиле с самого начала. Еще в 2014 году Бенусан присоединился к команде, разрабатывающей компактную платформу Renault-Nissan-Dacia (под кодовым названием CMF-B). В итоге она впервые использовалась в нынешнем Clio, а затем на Juke, а теперь находится в основе Sandero.
Между прочим, это автоматически сделало и другие автомобили дешевле, так как они увеличили общее количество покупаемых ими общих компонентов и, таким образом, снизили цены. В автомобильном бизнесе детали всегда дешевле, если их покупать больше. «У нас есть объем, потому что Sandero — это автомобиль номер один по розничным продажам в Европе».
В прошлом дешевые автомобили (в том числе Dacia) часто изготавливались с использованием устаревших платформ. Но этот показывает, как можно сэкономить деньги даже с новой разработкой.
«Итак, команда платформы учла наши требования. Я много раз менял их планы. Посмотрел на соотношение производительности и стоимости каждого компонента. Если находил эталон в другом месте в отрасли, я старался соответствовать ему », — говорит Бенусан.
Создав основные блоки, Dacia прочесала автомобиль в поисках экономии, к которой Renault решил не прибегать. У Clio всегда есть дисплей в центре приборной панели, а у базовой модели Sandero его нет. Вместо этого есть зажим, который удерживает ваш телефон рядом с приборной панелью. Затем вы запускаете приложение Dacia на телефоне, чтобы использовать в автомобиле свою собственную информационно-развлекательную систему, которой можно управлять с помощью кнопок на рулевом колесе.
Внутри команды были громкие споры. Дизайнеры Sandero хотели, чтобы антенна располагалась на задней части крыши, а не торчала из переднего крыла. Это увеличивает стоимость за счет более длинной проводки. Поэтому Бенуссан настоял на том, чтобы они сэкономили еще, переставив переключатели на приборной панели.
Таким образом по капле набиралась небольшая экономия. У Clio более длинная выхлопная система, подходящая к его более крупным двигателям, но Sandero в них не нуждается, поэтому имеет более короткую. На Clio можно установить 17-дюймовые колеса, но это делает его подвеску и колесные арки более дорогими для всех Clio. Итак, Sandero получает диски максимального размера в 16 дюймов.
У Sandero мало мощности, поэтому барабанные задние тормоза вполне уместны. Но передние диски Clio используются на Sandero, потому что они соответствуют спецификации, и покупка большего количества дисков снижает их цену. Для базовых моделей у Sandero ручной тормоз, а не электрический.
У Clio алюминиевый капот, а у Sandero — стальной. В конструкции Clio также используются высокопрочные стали горячей штамповки, но более дешевое оборудование завода Dacia не может справиться с этим, поэтому Sandero просто черпает свою прочность из более толстой обычной стали.
«Наши клиенты не очень заботятся о звездах Euro NCAP», — говорит Бенусан с необычайной откровенностью. «Мы не хотели участвовать в гонке за звёздами». Dacia не может претендовать на пятую звезду, потому что у нее нет системы помощи водителю с участием камеры.
Несмотря на это, он утверждает, что структура прочная. «Она оптимизирована и является большим улучшением по сравнению с предыдущим поколением. И мы учли новые протоколы для столкновений между автомобилями и бокового столкновения ». И все версии имеют автоматическое экстренное торможение.
Мы сказали Бенусану, что Top Gear всегда тихо тоскует по базовым Dacias, например, Duster в белой эмали со стальными элементами и неокрашенными бамперами. Они кажутся самыми честными. «Мы продолжим предлагать базовую версию по минимальной цене. У нее будут черные бамперы. Но это все еще безопасно».
Дело в том, что сегодня есть покупатели Dacia, которые хотят большего. Итак, у топовых Sandero (относительный термин, да?) есть трансмиссия CVT, электрический ручной тормоз, приборная панель и навигация, система помощи водителю и люк в крыше.
Бенусан говорит, что около трети покупателей Sandero были владельцами подержанных автомобилей других марок, еще треть возвращаются с прошлых поколений Dacia, а последняя треть покупала ранее новые автомобили, но других марок. Они те, кому нужен элитный комплект. Но это делается с помощью простых пакетов. Сложный набор опций и спецификаций всегда увеличивает стоимость разработки и логистики.
«Задача состоит в том, чтобы предложить привлекательный автомобиль по лучшей цене или, скорее, с лучшим соотношением цены и качества». Другими словами, дешево и прилично.
Источник
Woohoo! It’s the new Dacia Sandero
It’s the return of a Top Gear hero, yours for just under £8k
A Top Gear hero returns. I know we usually bang on about stratospheric numbers in horsepower, top speed, maybe these days kilowatt-hours. But no. Here’s a car that grabs our admiration for a teensy-weensy number. The new Dacia Sandero starts off somewhere less than £8000.
For a proper new-model supermini. It really is new too. There have been times when Dacia – like other cheap-car mongers – has relied on time-expired hardware borrowed from other manufacturers. But this one uses a fully up-to-date Renault-Nissan platform. Mostly the same one as the current Clio. A car that lists at £15k minimum.
That’s the sort of pricing policy, rolled out internationally, that has made the Sandero Europe’s best-selling car to private buyers for the past three years.
OK, full disclosure, you probably won’t choose the actual base model. It has just 65bhp. You’re not that patient are you? But you won’t have to step up far to get the 95bhp turbo and six-speed box. Exact UK prices will be known in time for the spring 2021 delivery dates.
Even with that 65bhp engine, there’s lots of other useful stuff you’ll get as standard. Like full-LED headlights, cruise control, multi-way adjustable seat and wheel. For your entertainment, phone and navigation needs, it pragmatically hooks up to your phone. A holder for which is mounted by the steering wheel, and the wheel’s buttons can control the phone via a Dacia app.
Six airbags are also standard, as well as the solid new bodyshell that ought to be protective in a crash. Mind you the base Sandero won’t get the toppermost NCAP rating because it doesn’t have the standard driver-assist systems that are mandatory for the fifth star. That stuff comes in higher up the range.
The Stepway faux-by-four returns too, a mildly crossed-over version with extra body cladding and taller tyres that lift the ground clearance.
Actually most Sandero sales are this version. Which says something paradoxical. Dacia builds about the most pragmatic and rational new car available, but even so most buyers upsell themselves to the blinged-up version.
Top Gear
Newsletter
Thank you for subscribing to our newsletter. Look out for your regular round-up of news, reviews and offers in your inbox.
Get all the latest news, reviews and exclusives, direct to your inbox.
Источник
James May Decides Which Is Better: A Dacia Sandero Or His Bicycle
The bike and car have roughly the same cost to purchase.
James May turned the Dacia Sandero into a meme on Top Gear by talking about the minutiae of the inexpensive model during the show’s news segment. Given his history with the Sandero, he’s the perfect person to review the latest one, but there’s a twist.
Rather than just drive the Sandero and evaluate it, May compares the car to his custom-built bicycle. This idea isn’t as absurd as you might initially think because both the automobile and the bike have a price of around £10,000 ($14,161 at current exchange rates).
Gallery: 2021 Dacia Sandero
The Sandero can cost as little as about £8,000 in the UK, but this one has luxuries like a 90-horsepower engine, air conditioning, and a center armrest between the front seats. Meanwhile, the bike is extremely exotic, including using an extensive amount of carbon fiber, and weighs just 16.5 pounds (7.5 kilograms).
May’s bike is the supercar of the cycling world. The light weight and exotic parts make it capable of impressive performance, but there’s not much comfort. As an example, the seat has the thickness of a few playing cards, and May suggests the saddle offers all of the coziness of a colonoscopy.
Take A Bike Ride:
While the Sandero is basic by the standards of other automobiles, it has amenities that the bike can’t offer, like a windshield and seating for four adults. May says the car’s ride is firm without being harsh. Plus, the Dacia has a top speed of 111 miles per hour (179 kilometers per hour), which is far more than what’s possible on the cycle.
Depending on how social you are, it might be better to be on the bike or in the car. People who are into cycles are going to see what May is on and have lots of questions for him. In contrast, no one on the road cares about a Sandero, and you are completely on the road.
Источник
Dacia Sandero
Good stuff
Improves on the old car in every single way. Smart-looking, spacious and above all, great value
Bad stuff
Very little that can’t be explained away by its tiny price
Overview
What is it?
It’s the cheapest new car you can buy in Britain, with prices starting from less than £8,000. Context? The least expensive versions of the UK’s best-selling superminis, the Ford Fiesta and Vauxhall Corsa, cost more than double – a little over £16,000. And on the face of it neither is twice as much car as the new Sandero.
How has Dacia managed that then?
See, it’s easy to build a car cheaply. You just have to cut corners. Do the bare minimum. Fashion the dashboard out of polystyrene. Beg, borrow or steal engines and platforms other manufacturers have long since mothballed. Pay the designer in ‘exposure’ and buy off-the-shelf infotainment systems. The results are usually pretty poor.
But Dacia appears to have done precisely none of those things. The new Sandero – and we’re talking all new, here – sits on the same platform as the current-generation Renault Clio and Nissan Juke. It uses efficient, modern engines compliant with the latest EU emissions standards. Most versions have a six-speed gearbox. It looks smart, and inside has more than enough space enough for five people and their luggage. The outgoing Sandero, which we like very much, looks and feels cheap. This new one just… doesn’t. Not as much, anyway. It’s bewildering.
So how is the new Sandero so inexpensive? Click here for an explainer from TG’s own Paul Horrell and Dacia’s Michel Benoussan.
Does anyone actually buy it though?
Admittedly nobody actually buys the cheapest Sandero. Less than one per cent of Sanderos sold are the entry-level Access model, with the vast majority of customers upgrading in pursuit of a better engine and more kit. Even so the most you can spend on a new Sandero is £12,795. That buys you all available tech (including cruise control, Apple CarPlay, keyless entry, climate control and a parking camera) and a CVT automatic gearbox.
What about the Stepway version?
The Sandero Stepway is a bit more expensive. About a grand spec for spec versus the normal Sandero, with prices starting at £11,495 and rising to just over £15,000. The pseudo-crossover with 174mm extra ground clearance and a more rugged-looking body accounts for 60 per cent of Sandero sales in the UK.
In size terms the new Sandero is very similar to the old one. At 4,088mm long, 1,848mm wide and 1,499 tall it’s a bit bigger than a Ford Fiesta.
Our choice from the range
What’s the verdict?
The Dacia Sandero is, and always has been, almost comically cheap. It makes no promises it cannot keep, and absolutely nails the brief Renault/Dacia set for it: simple, spacious motoring for pennies on the pound. Supermini size and space for (often sub) city car money. This new one is much improved over the old car, with a smarter design inside and out, loads of space, more modern tech and decent road manners.
It won’t bring a smile to your face in the same way a Ford Fiesta does, but that’s fine. It’s not a car for drivers and doesn’t claim to be. Comfy enough, and gets you where you need to go without fuss or fanfare. It’s boring, and that’s a compliment. If you don’t in the least bit care about cars, this is probably what you should buy. And if you do care about cars and choose to buy something else, just be happy cheap, simple cars like the Sandero still exist.
The Sandero has been the best-selling ‘retail’ car in Europe since 2017, with over two million finding homes since 2004. On the strength of the new one, it deserves to stay at the pointy end of the sales charts.
Источник